:: menu |
Skrót historii miejscowości i parafii. O architekturze świątyni.Wkrótce nowa odsłona stronyZapraszamy niedługo na nową stronę Parafii.Historia miejscowościBorowa Wieś jako Nowa Wieś wzmiankowana była już w roku 1586. Założona została po okresie wojen husyckich, kiedy nastąpiło ożywienie gospodarcze, a długotrwały pokój w wieku XVI sprzyjał osadnictwu. Osadzono wówczas "pod borem" na małych działkach zagrodników i chałupników, poddanych księcia pszczyńskiego. Początkowo mieszkało tu 10 zagrodników. Wieś wchodziła w skład klucza wyrskiego pszczyńskich dóbr kameralnych i była własnością książęcą. Do jej pierwszych mieszkańców należał m.in. Jan Dziemba (w 1718 r. występuje w źródłach Maciej Dziemba, a w 1744 r. Bartłomiej Dziemba "ex Bor"). ![]() Fragment mapy księstwa raciborskiego z 1736r. Ciekawostka: nie istniała jeszcze ulica Gliwicka, ani też Oświecimska. Są dwie drogi - w okolicach ul. Malinowej oraz Buczka - Kukułczej. ![]() Fragment mapy okolic Mikołowa z I poł. XVIII w.
W roku 1846 Borowa Wieś liczyła 26 gospodarstw, natomiast w 1910 r.
żyło tu już 825 mieszkańców
Historia kościoła i parafii
Z kroniki parafialnej: ![]() Tak nasz kościół wyglądał jeszcze w Przyszowicach, zwraca uwagę inny kształt bań na wieżach. ![]() Dawny wygląd wnętrza kościoła
O architekturze i zabytkach kościoła
Kościół jest orientowany (czyli zwrócony prezbiterium na wschód). Nawa zbudowana została na planie
prostokąta. Przylega do niej węższe prezbiterium zamknięte
trójbocznie, do którego od północy przylega prostokątna zakrystia,
a od południa - czworoboczna kaplica zamknięta trójbocznie.
Do nawy od południa przylega prostokątna kruchta, a od zachodu wieża -
zbudowana ok. 1720 - 1730 r. na planie kwadratu, o konstrukcji słupowej.
Wieża zakończona jest izbicą i nakryta cebulastym, barokowym hełmem z latarnią. Dach nawy
natomiast zdobi barokowa wieżyczka z nieczynną obecnie sygnaturką przykryta
baniastym hełmem. Cały budynek kościoła jest otoczony tzw.
sobotami.
Kościół posiada wyposażenie w większości barokowe. Ołtarz główny jest wczesnobarokowy. Umieszczono w nim obraz patrona kościoła - świętego Mikołaja, a w zwieńczeniu - obraz św. Józefa z Dzieciątkiem. Dekorację ołtarza uzupełniają rzeźby świętych: Jana Ewangelisty (z prawej strony, z kielichem) i św. Jana Chrzciciela (z lewej, z barankiem) oraz w górnej części ołtarza: Jadwigi Śląskiej, Jacka i Stanisława biskupa. Rokokowy ołtarz boczny z prawej strony zdobi bogata snycerka i obraz św. Jana Nepomucena oraz rzeźby dwóch rycerzy. Antepedium (czyli "ściany podstawy" ołtarza, łac. "przed stopami") ołtarza zdobi płaskorzeźba, przedstawiająca męczeństwo św. Jana Nepomucena i scenę spowiedzi królowej (z boku). W zwieńczeniu ołtarza "Oko Opatrzności". Lewy ołtarz boczny jest późnobarokowy z obrazem św. Antoniego. W ołtarzu znajdowały się niegdyś późnogotyckie płaskorzeźby świętych Piotra i Pawła, obecnie umieszczone nad wejściem do zakrystii. Ostatni ołtarz - św. Judy Tadeusza(właściwie sama nastawa ołtarzowa wisząca na ścianie) - późnobarokowy zawiera też figury św. Jana Nepomucena i św. Ludwika (króla Francji) Ambona jest barokowa z płaskorzeźbami czterech Ewangelistów. Na profilowanej belce tęczowej umieszczone są barokowe rzeźby przedstawiające scenę Ukrzyżowania z Matką Boską, św. Janem i Marią Magdaleną. W kaplicy znajduje się późnorenesansowy ołtarz z obrazem A. Grzywińskiego ukazującym "Opłakiwanie" (Zdjęcie z krzyża). Na ścianach obok - obrazy symbolizujące Boże Narodzenie oraz Wniebowzięcie Matki Boskiej. Także w kaplicy znajduje się ciekawa chrzcielnica barokowo-klasycystyczna, drewniana w formie kuli ziemskiej z wężem, nad nią umieszczona jest płaskorzeźba chrztu Chrystusa w Jordanie. Do ciekawych elementów wyposażenia kościoła należą także:
|
:: na skróty...:: statystyka
Uwaga: Ta witryna, podobnie jak większość stron internetowych wykorzystuje pliki cookies. Nie zawierają one żadnych danych osobowych - zobacz więcej na ten temat
|
![]() |
do góry
![]() |